Mariage symbolique

Recunosc, acum în cap, mintea mea fredonează deja melodia lui Frank Sinatra :”Love and marriage”

Dar azi, trecem la decodarea unei opere vechi și impresionant de realistă, postată pe Facebook, care a primit o reală admirație.

Această prezentare necesită JavaScript.

Da, este vorba despre capodopera lui Jan van Eyck, un pictor din perioada Evului Mediu (app 1390 – 1441).

Celebrul tablou, semnat susnumitul, este expus la  National Gallery din Londra. Intitulat „Portretul soților Arnolfini”, acesta datează din anul 1434. Este pictat în ulei, pe o bucată de lemn de stejar, dimensiunile 84,5 X 62.5 cm . Conține trimiteri la fertilitate și naștere. Iar fiecare element, de la portocale la veșmintele cu care cei doi soți sunt îmbrăcați, se pare că ar avea o semnificație specială.

„Covorul roșu și patul de aceeași culoare și felul în care e aranjat totul te duc cu gândul la o camera de naștere”, spune criticul de arta Carola Hicks, care a făcut o analiza a elementelor din tablou. Toate materialele reprezentate în tabloul lui Jan van Eyck sunt din categoria celor rare și scumpe. De asemenea, sculptura de pe scaunul din spatele femeii este Sfânta Margareta, ocrotitoarea nașterilor.

Cuplul

O familie de negustori prosperi ai secolului al XV-lea, Arnolfinii locuiau în Bruges (Belgia), fiind de origine italieni. Sunt cunoscuți pentru a fi devenit primii bancheri din lume. Totuși, nici până astăzi nu se știe care dintre membrii familiei e reprezentat în acest tablou. Istoricii spun că ar fi vorba despre Giovanni di Nicolao Arnolfini, care s-a casatorit cu Costanza Trenta în 1426.

Hainele

Sunt făcute în Bruges. Rochia soției are dimensiuni impresionante. Este căptușită pe interior cu blană de veveriță – s-au folosit în jur de 2.000 de animale pentru aceasta operațiune.

Patul

Este unul pentru oaspeți, pe care, la vremea aceea, nu se putea dormi. Aduce cu o canapea a zilelor noastre. Rangul casei impunea o asemenea piesă de moblier ca ornament.

Portocalele

În Bruges, portocalele erau o delicatesă. Fructele se importau din sud și erau prețuite pentru gătit: sosurile de portocale înveseleau și cel mai plicticos târg de iarna. Portocalele erau însă și simbolul iubirii și al mariajului.

Sandalele

Sunt cel mai la modă element al ținutei femeii. Pielea vopsită în tonuri închise, nuanțe greu de obținut la vremea aceea, e un semn de lux și noblețe. Cu siguranța, erau și foarte scumpe. Reprezintă un simbol al statutului, așa cum e o pereche de Christian Louboutin în epoca noastră.

Mărgelele

Asemanator cu un rozariu, colierul e un dar care simbolizează inocența și pe care barbatul i-l făcea femeii înainte de căsătorie.

Peria

Peria, atârnată de colțul drept al oglinzii, întruchipează umilința Fecioarei Maria, parte a tradiției vremii de a reprezenta personaje biblice în decoruri moderne.

Oglinda

Inscripția de deasupra oglinzii, în latina („Johannes van Eyck fuit hic”/„Jan van Eyck a fost aici”), confirmă prezența artistului în camera inventată. Oglinda cu suprafață din sticlă convexa era, de asemenea, un obiect de lux pentru acele vremuri. Nu multă lume avea privilegiul de a avea în casa o oglindă. La fel și reflexia oglinzii, care arată imaginea „Passion of Christ”, care evocă suferinta și credința în creștinătate.

Sarcina

Giovanni și Costanza n-au avut copii, iar Constanza a murit cu un an înainte ca portretul să fie pictat. Moda epocii era ca femeile reprezentate în tablouri să transmită ideea de bunăstare și de fertilitate. În plus, sarcina vizibilă ar putea fi un indiciu că soția lui Giovanni a murit la naștere, iar el, pentru a păstra vie amintirea soției însărcinate, i-ar fi cerut pictorului Jan van Eyck ca ea să apară în tablou în această ipostază.

Câinele

Este un griffon de Bruxelles, descendent al unei familii de terrieri renumiți în epocă pentru că vânau șobolani. Aici, cainele este un simbol al bunăstării, în casele avute fiind la moda prezența animalelor de companie.

Aceasta a fost intepretarea criticului de arta Carola Hicks, tabloul, lăsând o sumedenie de alte interpretari, fie ca ești profan ori expert, acesta opera a lui Eyck, are întotdeauna ceva de „ascuns” în spatele simbolismului, fie ca este vorba de religie, ori bunăstare, ciclul vieții,  loialitate și nu în ultimul rând mariajul.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s