Deformarea fructului primordial

Această prezentare necesită JavaScript.

Îmi place arta conceptuală, care nu are nevoie de o exprimare realistă ori exactă a unei idei, fapte, ori filozofii, ci este doar un procedeu, un impuls mental, care te provoacă la o explozie de gândiri, de concepte, de idei, practic un sac nesfârșit.

Arta aleasă, fotografia, ca studiu de artă conceptuală, aparține artistei Iolanda Crețoiu, o fostă colegă de liceu, dar nu asta a fost impulsul alegerii, ci doar arta, cronofotografia expusă.

O altfel de cronofotografie, dispusă într-o serie de fotografii, nu o serie de mișcări într-o fotografie, precum cele realizate de Étienne-Jules Marey.

Fotografiile, deși, au un subiect fizic simplu, un măr, explodează gradual ca interpretare.

Prima interpretare simplă, depinde de unghiul fiecăruia, poate fi partea naturală, o parte, precum arta lui Alastair Mackie (vezi: https://vondigto.wordpress.com/2012/07/27/perpetual/), dar care are un final perpetuu, doar un clișeu natural, unde, mărul, deși se degradează, este un produs reutilizabil naturii.

A doua interpretare, cea religioasă, este mult mai profundă, mărul, un fruct interzis, un fruct care a izgonit, dar de asemenea a dat un dar imens, cunoașterea, de aici se ajunge la o a treia interpretare, un măr al discordiei, deoarece din punct de vedere religios, se poate considera ajungerea la puritate, chiar mântuirea  înaintea decesului. Conform cunoașterii,  științei, descompunerea mărului este pierderea cunoștințelor dobândite, a culturii, a artei, precum ne rezuma ideile, domnul Mario Vargas Llosa, care prezice o apocalipsă în rândul intelectului. Această interpretare se poate suprapune și maselor sociale, care au pierdut simțul originalității, alegând reinterpretarea ori copierea, replici nu tocmai reușite, idoli falși, din punct de vedere cultural și educational.

O ultimă interpretare, punerea în scenă a politicii și sistemului capitalist, comunist, etc., o degradare a valorilor democratice, o sclavie voită, ori o spălare intensă de creier, o mințire a maselor, practic, un măr stricat, precum versurile lui John Lennon, din prima melodie solo, post BeatlesWorking class hero.

Interpretările asupra acestui set de fotografii nu se opresc doar la primele idei ale fiecărui fir, ci vor continua, se întretaie, se suprapun, ajungând precum gândurile lui Dalloway expuse pe pânza lui Jackson Pollock, ori o suprapunere asemeni lui Francis Bacon, o decădere pe mai multe planuri, dar fără drept de apel, precum o imbătrânire, un ultim moment ireversibil, lipsit de glorie, precum bătrânul Santiago al lui Ernest Hemingway.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s